fredag 19. juli 2013

Litt hagebilder

Vi har hatt vår første vår og opplever nå en nydelig sommer på vårt nye bosted.
 Noen flotte bed har vi fått laget oss.
 Det er samboer som skal ha æren for grovarbeidet med å spa vekk et villniss av forvillede spireabusker og lupiner med meter lange røtter. 
Han har også lagt steinheller og det lille "point de view" med urnen.
 plantet en masse har han også.
Hageglad er også han:)


Siden alle plantene mine fra gamlehagen var blitt brutalt spadd opp og kastet av de nye leieboerne så mistet jeg mange års samleglede av forskjellige sorter planter jeg hadde. Ekstra dumt synes jeg det var med de staudene som jeg selv hadde sådd fra frø og som var blitt store og kraftige etter noen år i jorden.


 Heldigvis fant jeg en del røtter slengt her og der som jeg samlet med meg og plantet i disse bedene som dere ser bilde av her.
 Noen roser klarte vi også å berge:)




Er såå glad for resultatet av frøene jeg sådde i vinter! 
Konglysene (verbascum) Southern charm blomstrer som besatt! 
Det samme gjør revebjellene, stokkrosene, prestekragene
 og kattemynte plantene har vokst seg enorme! Det er bare så herlig å gå ut hver morgen for å se på alt.






Kattemynte i lang rekke langs huset sammen med stormarikåpe, geranium og roser..pluss litt annet..




Det var en liten titt i den nye hagen min som vi så smått har startet på:)
Mer bilder kommer senere. Ønsker alle mine bloggvenner, gamle og nye en fortryllende sommer! 
 Gode klemmer fra Ellen

 

24 kommentarer:

  1. Your garden is so beautiful, I love the apricot hollyhocks and your fence. Ann

    SvarSlett
  2. Ellen... I have no words! You created all this beauty in only one year?!
    Really spectacular! The color palette you choose is relaxing and very elegant, and the kind of flowers too. Love your updates, and waiting for others to come =)
    Silvia

    SvarSlett
  3. Hvor har du dog en dejlige have med en skøn stemning.De hvide stakitter og møbler understreger blomsternes blide farver. De lilla og røde valmuer er
    et fint match.

    SvarSlett
  4. du har en hage etter min smak....vi har mye av de samme blomtrene :-)
    jeg går ut hver dag ( flere ganger om dagen) for å titte på dem, for det skjer noe hele tiden.

    tusen takk for nydelig bilder....ser gjerne flere.

    klem tone

    SvarSlett
  5. Der er allerede meget, meget smukt i jeres nye have. Southern charm kongelysene har nogle fantastisk smukke farver og passer perfekt med de abrikos farvede digitalis.

    SvarSlett
  6. Bare herlig! For en romantisk hage.

    SvarSlett
  7. For ein nydelig hage du har! :-) eg kan lite om hagestell, men med det veret vi har her eg bur frister det ikkje å gå i gang med så mykje heller. Her går det mest i krukker med blomster i. Men har planta eit plommetre og ein rhododendron i år. Kos deg i den idylliske hagen!
    Klem

    SvarSlett
  8. Dåkker ha fått d heilt nydelig i hagen :-) Rosa i alle varianter, I love it <3

    SvarSlett
  9. Virkelig vakkert og stemningsfullt! Så flott at noen av staudene kunne reddes, mange nydelige blomster her, jeg falt spesielt for den aprikosfargede revebjellen:-) Sommerklem fra Berit

    SvarSlett
  10. Å lykke......innleg fra deg!!!
    Helt utrolig nydelig hage....de smukkeste farger sammen.....å dere er vel flinke!
    God sommer skjønne bloggvenninne !

    Klem fra Camilla ;)

    SvarSlett
  11. Nydeleg! Og det på berre ein sesong- tenk kva du kjem til å få til etterkvart! Fantastiske fargar og planter som kler kvarandre- frodig og flott! God sommar vidare- klem!

    SvarSlett
  12. Så koselig du har fått det til i hagen. Og er det ikke deilig med en hageglad mann - jeg er også så heldig at jeg har en slik. :)
    Føler også veldig med deg vedr tidligere hage og mange års samling og beplantning. De som overtok det forrige huset vårt har, iallefall i mine øyne "rassert" hele hagen og alle mine flotte stauder og roserusker er røsket opp og fjernet. Hadde jeg vist det var slik det skulle bli hadde jeg røsket med meg så my jeg hadde hatt mulighet til. Men men, så er det da også en sjarm å starte på nytt. Selv om det tar tid å få bygget opp alt på nytt.
    Ønsker deg en fin fin helg, og nyt dagene i den flotte hagen din!
    Titti-klem!

    SvarSlett
  13. Hei!
    Synes du har veldig mange fine blomster jeg. Fint at du fikk reddet med deg noen av dem. Flink og tålmodig er du også som sår planter selv.
    Jeg er også veldig glad i blomster og samler på gamle stauder. Jeg og katten Sverre har omtrent bodd i hagen mens det har vært så fint vær.
    Ha en fortsatt god sommer og kos deg i hagen.
    Hilsen Inger Katrine

    SvarSlett
  14. Så fint å se bilder fra hagen Ellen :-) Vi skulle vært der nå :-) Men vi skal nå komme bort en tur om ikke altfor lenge :-) Er så kjekt å se at dere får det så fint etter den harde lange vinteren. Kos dere masse videre.
    Stor klem fra svigermor Tone :-)

    SvarSlett
  15. Hei hei :-)
    For en utrolig nydelig hage dere har!! De nydeligste bedene med vakre stauder og det hvite stakkit gjerde rundt...rett og slett veldig veldig fint!!
    Jeg drømmer veldig om slike bedd rundt gards husa her hos oss...dessverre er det litt høyt her 570moh så det er ikke alt som spirer og gror like villig. Prøver å finne noen gode, gamle og sterke stauder som tåler en kraftig vinternatt og en sen vår, men det er ikke så lett!

    Tusen takk for veldig hyggelige kommentarer inne hos meg! Det er jo så koselig!!
    Ha en fin dag!

    Ingrid :-)

    SvarSlett
  16. Vakkert hos deg, frodig og skjønt...
    Klem :)

    SvarSlett
  17. Snille deg Ellen, jeg vil veldig gjerne få frø fra revebjellen:-) Nå blomster Total Eclipse som jeg fikk frø av deg tidligere, ble så glad at jeg fikk dem til:-) Klem fra meg

    SvarSlett
  18. Så nydelig du har fått det i Hagen allerede. Det var veldig synd med det du ikke fikk med deg, men jammen ser det ut til at det du har, trives og blomstrer. Romantisk og fint slik vi kjenner deg...

    SvarSlett
  19. Så fint Ellen:-) me reise nerøve i mårå. Kansje me sko truffes i Arendal å tatt en kaffi???

    SvarSlett
  20. Nydeleg, du er så flink! Så synd at du har mista mange planter, men kanskje du klarar å samle dei inn att andre stader?

    Har lagt meg til som følger på instagram, vert kjekt å få enda fleire bileter frå hagen og huset av deg :-)

    SvarSlett
  21. Vakkert, vakkert, du er superflink!!!
    Hilsen Signe.

    SvarSlett
  22. Fantastisk, Ellen, helt utrolig nydelig! Forstår ikke hvor du har fått tak i alle frøende til disse nydelige plantene i disse flotte fargene!!!

    SvarSlett