onsdag 13. februar 2013

Solsikke (Helianthus annuus)


Jeg hopper på og blir med på Moseplassen sin blomster konkurranse! Jeg liker veldig godt røde og orange blomster og disse solsikkene som jeg sådde et år fikk virkelig hagen til å skinne opp.




 Dette er sorten som har fått navnet "Prado red" En solsikke som blomstrer med mange blomster på en stilk. Fargene på denne skal gå fra mørk rød til rust og orange! Veldig lekker spør du meg :) Det kjekke med solsikker er at de er veldig enkle å så, en blomst som alle kan lykkes med. 


Godt likt er den hos sommerfugler og andre flygende insekter som vi gjerne vil ha mange av i hagen. Når blomsten har fått  frø så er den en egen matestasjon for frøglade fine fugler. Eller du kan spise frøene selv som snacks eller bruke de i matlaging. Solsikker må plantes et sted der det er mye sol for å blomstre best.




Som snittblomst er den også fantastisk fin!

Dette var mitt bidrag til den Røde/orange kanditaten.
Vil du se flere flotte bidrag klikk på linken og bli inspirert!

19 kommentarer:

  1. det var den vakreste solsikken jeg har sett....og jeg ble inspirert!

    klem tone

    SvarSlett
  2. Denne har jeg aldri sett før?Så fin den var!Og nydelige bilder!!:)
    Masse lykke til med bidraget ditt!:)(Likte så godt bildet med sommerfuglen..:))Håper du får en nydelig uke:)Mange gode klemmer:)

    SvarSlett
  3. Nydelig solsikke og virkelig flotte bilder.
    Fin inspirasjon!

    SvarSlett
  4. Aldeles nydelige bilder, Ellen!
    Lykke til med konkurransen, da.
    Og lykke til med det vakre huset ditt!
    Klem fra Unn :)

    SvarSlett
  5. Flotte bilder av en skjønn fargeklatt !!
    GLEDER meg til å begynne ute i hagen
    Masse lykke til !
    klem ingrid

    SvarSlett
  6. Hej vännen. Så fina bilder på din solros!
    Lycka till!
    Kram Maria

    SvarSlett
  7. Hvor er det nogle smukke solsikker du viser :-)
    Held og lykke i konkurrencen.

    SvarSlett
  8. Dette er den fineste solsikken jeg har sett. Helt klart X-faktor!

    SvarSlett
  9. Ååååh! Nydelig, nydelig, og så flott at du fikk kipset en sommerfugl på en av dem også:-) Lykke til med dette kjempefine bidraget. Vil også si tusen takk for alle de koselige hilsene hos meg, og takk for dine komplimenter ang interiøret, ble så glad!! God klem til deg og ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  10. Solsikker er til å bli glad av.. Dine ildfargede til å falle i staver av, ingen kan gå forbi! Lykke til på Moseplassen!

    SvarSlett
  11. Å JA JEG BRE ELSKER SOLSIKKER
    SÅR ALLTID BÅDE RØDE OG GULE
    NYDELIGE BILDER
    NYT DAGEN
    KLEM ELI:))

    SvarSlett
  12. Nydelige Ellen!
    Jeg har selv noen lignende i rød-brun-gule..og enig med deg..de lyser virkelig opp med sine glade ansikter:))
    Lykke til i x-faktor:)

    SvarSlett
  13. Virkelig vakker. Solsikker er jo hagens sol!

    Ønsker deg lykke til i konkurransen! Klem

    SvarSlett
  14. Jeg blir så imponert over den utstrålingen solsikkene kan ha. Disse er nydelige med varme fargetoner. Ha det godt og lykke til! Hilsen Anne

    SvarSlett
  15. Hei kjære Ellen:)
    Tuuuusen takk for så utfyllende informasjon angående danmarksturen,helt fantastisk,skal notere meg alt i sammen:)
    Må ærlig innrømme at jeg ikke har så mye orange og rødt i hagen min,men kjenner jeg blir glad av solsikkene du viser oss,å fikk også lyst å prøve meg på dem;)
    Ønsker deg en videre flott uke!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  16. ÅÅÅÅ så vakkert :) Herlig fin solsikke :)

    Ha en vakker kveld!
    Klem til deg!

    SvarSlett
  17. Kjempe flotte solsikker Ellen å fantastisk fine bilder du tar:)
    Lykke til hos Moseplassen:)

    Klem Camilla

    SvarSlett
  18. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett